Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































lördag 8 maj 2010

Da Capo och mandelsnurror från 40-talet



Imorse var en sådan där morgon. Jag ska försöka beskriva.

För det första var jag utsövd. Det är nog en viktig faktor. Jag hade med mig en gammal kokbok från 1941 till cafét. Jag älskar gamla kokböcker/bakböcker och sparar på dem. Hemma har jag en hel bokhylla fylld med bara kok- och bakböcker. I denna bok anges mjöl och socker i kaffekoppar. Njurtalg är en av ingredienserna till en kakdeg och pottaska används istället för bakpulver. Efter en stunds bläddrande bestämde jag mig för hastkakor och drömtårta. Drömtårta består av ägg, socker och mannagryn som vispas samman och gräddas i en gjutjärnspanna. Kakan delas sedan i två delar och fylls med äppelmos/sylt och glaceras med sockerglasyr. Hastkakor består av smör, sur grädde, mjöl, socker, mandel och bakpulver. Degen kavlas till en rektangel, bredes med smör, socker och mandel, rullas ihop och skärs i skivor. Skivorna penslas med ägg och strös med mandel innan de gräddas. I boken finns inga angivelser för i vilken temperatur kakorna ska gräddas eller hur länge. Det står bara att de ska gräddas helt enkelt.
Så jag var utsövd och jag roade mig med att baka old school.

Radion är alltid på när jag bakar. Oerhört trivsamt. Denna morgon var det passande nog "Da Capo" som gällde. Ett radioprogram som spelar underhållningsmusik till och med 50-talet. Damerna sjöng så att stämbanden fladdrade i halsarna på dem. Jag älskar hur de sjöng förr i tiden, hur de talar på gamla filmer. Efter Da Capo var det "Ring så spelar vi". Vilken otroligt snäll röst den programledaren har.

Och jag kände bara att livet var så jäkla gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar