Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































onsdag 26 maj 2010

Lycka är

Om jag ska unna mig något, en grej, något materiellt, så blir det gärna en kokbok/bakbok. På ricko alltså. Jag fattar ju att det låter nördigt men det är faktiskt sant. Och jag blir så inspirerad. Nu har jag köpt Renée Voltaires senaste. Och genast vill jag bara äta rå mat, levande föda och alger. Typ. Som tur var köpte jag även en bok av mina andra idoler systrarna Eisenman. Och genast vill jag göra cappuccinofudge, messmörstryffel och fransk nougat. Min matfilosofi bygger på balans. Därför ska jag göra ett recept ur vardera boken på cafét. Ur Voltaires blir det en morotstårta där botten består av mixade nötter, mandlar och aprikoser som bara trycks ut i en pajform utan att gräddas. Fyllningen består av mixade morötter, nötter, fikon, dadlar, honung, vanilj, ingefära, kanel och kardemumma - klart. Ur Eisenmans bok blir det nog den där messmörstryffeln.

2 kommentarer:

  1. Det låter fantastiskt gott, dessutom i god balans och harmoni. Kommer in till er i morgon.
    Lasse L.

    SvaraRadera