Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































tisdag 18 maj 2010

Detta kan jag tänka mig att äta upp

För mig är chokladtryffel något lite lyxigt. En avancerad, krämig liten läckerbit för finsmakare. Typ. Sedan är det ju så att kollar man innehållsförteckningen på de flesta tryfflar man hittar i vanliga affärer så känns det inte lika lyxigt längre. Jag har nästan alltid moccatryffel här på cafét. Jag gör den på choklad, grädde, smör och kaffe. Rullar i kakao. Som sagt; jag kör samma tryffel nästan hela tiden. Det blir lätt att jag gör sådant jag gillar själv. Denna tryffel anser jag vara riktigt smaskig. Betänk att jag bakar något som ingen köper. Då står jag där med en trippelsats som jag måste äta upp för att förhindra slöseri. Det får gärna vara något gott då. Nu har jag hittat ett nytt recept på tryffel som jag tror att jag skulle kunna gilla.


Kokostryfflar med lime
200 g vit choklad
0,5 dl kokosgrädde
0,5 msk honung
rivet skal av en halv lime
1 krm curry

vit choklad och rostad kokos att doppa och rulla i

Smält chokladen i vattenbad. Koka upp övriga ingredienser. Blanda allt. Ställ svalt tre timmar.

4 kommentarer:

  1. Jörgen övertalade mig att ta denna kokos tryffel istället för mocca tryffeln som jag brukar, och den var jätte god! Vad duktig du är! Roligt att läsa din blogg, den är så personlig.Man kan riktigt se dig stå där och baka. Tack för ett trevligt Café Annika (Matfuskets mamma)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra. Och tack för att du lämnar kommentar på bloggen och ännu mer för att du läser den. Vi ses!

    SvaraRadera
  3. Currytryffeln var nog den goaste tryffeln jag någonsin ätit :-) Så glad att du berättade att du hade skrivit ut receptet här :-D
    TACK TACK!! Jag är så tacksam att ni finns för Kristinehamn. /Bettan

    SvaraRadera
  4. Tack för de fina orden Bettan. Jag blir väldigt glad i hjärtat.

    ps!Som du kanske har lagt märke till med receptet så struntade jag i att doppa tryffeln i vit choklad. Jag nöjde mig med att rulla den i kokos. Kanske blir för sött annars? Ds!

    SvaraRadera