Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































tisdag 6 juli 2010

Barn



Alla vet att det finns barn som far illa. Med tanke på allt man vet är det konstigt att man någonsin skrattar. Sådant som nämns i radio och tidningar, på tv. Sådant man kanske ser eller anar i sin närhet. Men det går en tid och så glömmer man bort.

Imorse bakade jag blåbärspaj och messmörstryffel på cafét. Under tiden lyssnade jag på radion. På nyheterna tog de upp att tandläkare borde bli bättre på att anmäla när de misstänker att ett barn far illa. Tandläkarna kan ibland se att barn bär spår av vanskötsel, misshandel och incest. Det är tydligen bara väldigt få fall som anmäls. Jag blir så ledsen. Så klart. Snälla anmäl! Barn är så utsatta. Om ingen gör något, då fortsätter det ju bara.

Om någon skulle ifrågasätta mig som förälder skulle jag säkerligen ta väldigt illa vid mig. Jag skulle fälla taggarna utåt och direkt gå till försvar. För det är så känsligt. Det viktigaste jag vet är att vara en bra förälder så att mina barn har det bra. Men borde jag inte vara tacksam istället om det skulle hända? Kanske visar det att den som ifrågasätter bryr sig om mina barn och vill dem det bästa?

Vad ska man göra då? Frågar man sig. Menar nästan att det är lönlöst. Att det inte finns något man kan göra för att hjälpa barn som är utsatta på olika vis. Men visst måste det väl finnas något man kan göra?

Sedan vi öppnade cafét har jag haft med mig en önskan om att göra något för barnen. Cafét är barnvänligt med lekrum, skötbord, barnmat osv. Men det är väl ingenting. Hjälper väl inget barn som har det svårt. Jag har hört mig för angående att ordna barnteater. Det är mycket möjligt att det blir en sådan i höst. Men det är samma där. Det är säkerligen en fördom, men jag känner att de barn som får gå på teater på fritiden med sina föräldrar inte är de som är de mest utsatta. Fast barn kan ju bli utsatta av så många andra än sina föräldrar. Men hur skulle hur som helst en teaterföreställning hjälpa dem? Är det någon som kan komma med förslag angående vad jag som företagare kan göra för att i någon mån hjälpa utsatta barn? Något mer än att skänka pengar till exempelvis Rädda Barnen.

3 kommentarer:

  1. Åååååh vilken bra ide med en barnteater! Vi kommer direkt :)

    Kramiz Elienor

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dej, det är svårt att nå dem som verkligen behöver. Kanske ändå att en barnteater kan sprida ringar på vattnet, kanske de redan frälsta smittas av ditt tänkande och engagemang, och sprider detta till sina bostadsområden och locka med sig andra och kanske några av de "verkligt behövande", vilka dom nu är!
    Om du visar engagemang får du garanterat engagemang tillbaks.
    Bara att jag skriver det här är ett bevis på det!

    Johnny

    SvaraRadera
  3. Vad kul Elionor och Elliott. Jag har pratat med Figurteaterkompaniet i Filipstad. De är jätteduktiga och väldigt uppbokade. Hon hade inte tid förrän till hösten, men jag tror också att hösten passar bäst för detta arrangemang. Kram på er!

    Och Johnny. Tror som du att engagemang sprider sig. En idé jag har är att hjälpa till att sprida information om vart man kan vända sig för hjälp. För det finns ju faktiskt ställen både för föräldrar som känner att de inte klarar av att ta hand om sina barn på ett bra sätt, och för barn som har det dåligt.
    Dels lägga ut information på bloggen. Synd att den inte är så stor kanske, men det räcker ju att hjälpa en så har man hjälpt någon. Information på cafét också. Jag tror jag får klura vidare. Inte glömma bort. Lovar. Alla kan ju hjälpa någon. Kanske bara genom att fråga någon hur det är egentligen? Ta det från där och se vad man kan göra.

    SvaraRadera