Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































fredag 2 juli 2010

Vem kan man lita på?

Som jag redan berättat cyklar jag till jobbet. Igår tog jag cykeln hem med hjälp av bilen och ett cykelställ. Kände mig lite lat. Lät cykeln hänga kvar på bilen i carporten. Tänkte att det där gör jag ju sedan.. Jag glömmer det givetvis och går och lägger mig. På morgonen idag tar jag den andra cykeln och susar iväg. Kör förbi parkeringen. Ser i ögonvrån att den glömda cykeln står uppställd bakom bilen. Tänker något i stil med "men vad f-n?". "Har den bara ramlat av stället hux flux och lyckats landa uppställd?" Undersöker saken. Cykelstället är borta. Någon har tagit vårt cykelställ. Alternativt lånat det.. Den olåsta cykeln stod kvar. Känner en växande aggression i bröstet men tänker att ett försvunnet cykelställ värt en hundring ska inte få förstöra min dag. Men det är ju inte det ju. Det är ju det faktum att jag tänker att det måste vara snott. Köp ett eget cykelställ för tusan! Det är fel att ta andras saker utan att fråga.

När jag sedan öppnar på cafét har jag lyckats förtränga det där med cykelstället. Min första kund kommer in och frågar om han får ta kaffe och parisare på kredit. Han har inga pengar förrän han varit på banken som öppnar en halvtimme senare. Mitt förtroende för andra människor är för tillfället lite skadat. Men jag tänker att det vore väl fantastiskt att få känna att man faktiskt kan lita på folk. Så jag säger som jag brukar att det är klart att det går bra. Och han kom tillbaka så fort han hade varit på banken. Det är klart att han gjorde!

2 kommentarer:

  1. Det är en fin egenskap att lita på folk, det var konstigt att dom inte tog cykeln också.
    Lasse

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det konstigt. Det var nog en snäll tjuv som bara tog exakt så mycket som han/hon verkligen behövde. Inte en pinal mer.

    SvaraRadera