Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































måndag 14 juni 2010

Jag äter fryst havregrynsgröt

Ibland kan det vara svårt att planera och försöka räkna ut hur mycket som ska gå åt på cafét. Vissa gånger har vi beställt hem för lite och då springer vi omkring på affärerna här i stan och panikhandlar. Andra gånger har vi beställt för mycket. Så var fallet med grädden och matyoghurten jag senast beställde. Jag serverar givetvis inte våra gäster något som har gått ut i datum. Men jag vet att grädden och yoghurten var lika bra en dag efter bäst före datumet. Det heter ju också "bäst före" och inte "livsfarlig att förtära efter". Så jag tog hem det och gjorde tre olika glassar. Säkert får man inte ta hem varor från sitt företag även om de inte längre får säljas. Säkert måste de kastas. Men jag avskyr att kasta mat och bröt i så fall mot den regeln.

Av yoghurten gjorde jag en citronglass. Den blev väldigt fräsch och good. Sedan gjorde jag av grädden en cheesecake-glass. Det låter väldigt gott i mina öron men jag tycker att den är för söt. Just nu sitter jag och smaskar på den tredje glassen som jag tror slår citronglassen: Havregrynsglass. Det är ungefär som att äta gräddig fryst havregrynsgröt kryddad med kanel, vanilj och kardemumma. Låter antagligen inget vidare men I like.

4 kommentarer:

  1. Du är duktig du, jag älskar havregrynsgröt, åt mycke gröt när jag växte upp, trots de, så tycker jag fortfarande om gröt. Det är goda bakverk du gör, vi kommer tillbaka, var så säker, men vi varierar oss.
    Lasse

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Väldigt kul att höra. Variation är nästan alltid att föredra. Välkomna när ni har lust!

    SvaraRadera
  3. vad är havregrynsglass?

    SvaraRadera