Recept


Mer än ett café

Kungsgatan 38, 681 30 Kristinehamn, Tel: 0550 - 50 10 40







Välkommen!

Måndag - Fredag 9 - 18, Lördag 10 - 15, Söndag stängt





Vi bakar bröd varje dag. Köp gärna med.

Vi gör smörgåstårtor på beställning. Vegetarisk eller mjölkfri? Inga problem. Det fixar vi.































onsdag 2 juni 2010

Ska jag vara orolig?

Alarmet på min mobil ringer klockan fem varje morgon. Därefter är skeendet om vardagsmorgnarna detsamma dag efter dag efter dag. Jag kopplar på autopiloten och behöver inte anstränga hjärnan det minsta. Det är inte förrän jag susar iväg på cykeln och känner vinden i håret som jag vaknar. Jag är övertygad om att alla struntar fullständigt i vad jag har för mig om morgnarna. Därför ska jag inte heller uppehålla mig något längre vid det. Det jag vill berätta är vad som händer på min väg till jobbet. Inte kan det väl hända något särskilt då, tänker ni säkert. Men se det kan det. Med mina mått mätt i allafall. Det börjar med att jag passerar en man som säkert står och väntar på sin skjuts till jobbet. De första gångerna jag passerade honom så log vi lite. Sedan började vi nicka åt varandra samtidigt som vi log. Idag tog vi det en nivå längre och började heja på varandra. När jag har lämnat honom bakom mig börjar jag spana efter kvinnan med hunden. Antingen kommer hon från det ena eller andra hållet så jag drar slutsatsen att hon går samma runda med hunden men varierar åt vilket håll hon börjar. Vår relation har varit mera rak och öppen från första mötet. Vi hejar alltid glatt på varandra. Halvvägs till stan möter jag sedan den joggande kvinnan. Vi har ännu inte börjat hälsa på varandra. Jag hoppas att det bara är en tidsfråga. Det känns så tråkigt att mötas så här varje morgon utan att heja. Bara vi får ögonkontakt så ska jag ta på mig att vara den som börjar.

Imorse mötte jag aldrig hon med hunden. Kanske hade hon försovit sig. Eller så kanske hon är sjuk.

3 kommentarer:

  1. Sedan kommer en 17 årig kille in, strax efter öppningstid, och beställer sig dagliga morgonkaffe. Det började med trevliga hälsningar och slutade med långa samtal som ibland kan gå ut över min baktid...

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. Mina morgonturer är sig alltid lika, förutom att några mornar som jag har cyklat, på grund av att bilen har varit out of order. Lasse

    SvaraRadera
  3. Ha, ha! Just det Joakim. Du ingår faktiskt i mina morgonmöten. Man ska inte förakta vardagen. Om man bara tänker efter så händer det rätt mycket att uppskatta. Och tänk så många trevliga möten man missar! Det finns så många som man möter utan att möta ändå. Kanske skulle man bli bättre på att slänga några ord till killen i kassan eller busschaufföen osv. Det kan ju faktiskt leda till att man lär känna en människa eller att man lär sig något eller bara får en trevlig pratstund.

    SvaraRadera